Vi använder cookies för att du ska kunna använda denna tjänst samt för att utvärdera, följa upp och förbättra vår hemsida. Vi delar med oss av viss information till Google och Microsoft för uppföljning av annonskampanjer och för att mäta besökarantalet. Du kan läsa mer om vår integritetspolicy här.
OK!
Mina val

Tips när du skaffar mobilabonnemang

Första frågan att ställa när du skaffar abonnemang eller kontantkort

Innan du väljer abonnemang eller kontantkort, kontrollera vilket mobilnät som fungerar bäst där du kommer använda din telefon. Operatörernas täckning kan variera beroende på var du befinner dig, då telemaster placeras på olika ställen och signalerna riktas på olika sätt.

Bra att veta när du ska jämföra mobilabonnemang

För att hitta det billigaste och mest passande abonnemanget är det viktigt att veta hur mycket du surfar och hur många samtal och SMS du skickar varje månad.

Det viktigaste att ta reda på är hur mycket surf du behöver, eftersom detta oftast är den dyraste delen av abonnemanget (samtal och SMS ingår ofta i många abonnemang idag). Om du inte har koll på din surfförbrukning kan du utgå från snittanvändaren som använder cirka 2 GB per månad, eller så kan du kolla din tidigare surfhistorik.

För att ta reda på hur mycket du har surfat tidigare, kan du använda några olika metoder. Ett alternativ är att titta på fakturaspecifikationen från din operatör eller kontakta dem för att få information om din surfanvändning under de senaste månaderna. Ett annat sätt är att kolla direkt på din mobil, där surfmängden ofta är registrerad under rubriken ”Inställningar”.

När du vet hur mycket surf du använder per månad kan du snabbt och enkelt jämföra abonnemang och välja det billigaste och mest passande alternativet. Se till att använda en jämförelsetjänst som täcker alla operatörer och deras erbjudanden för att få bästa resultat. Förutom Prisfakta kan du även använda Prisjakt och Pricerunner för att hitta de bästa alternativen.

Om du använder Prisfakta för att jämföra abonnemang, är inställningarna från början anpassade för en genomsnittlig användare, vilket gör det enkelt – du behöver bara klicka på ”Jämför” så visas de billigaste abonnemangen för de flesta mobilanvändare.

Undvik att kostnaderna för dina barns abonnemang skenar iväg

Det är inte ovanligt att barnens mobilräkningar blir mycket högre än väntat, och nya tjänster och funktioner kan snabbt leda till oväntade kostnader.

För att minska risken för en oväntat hög räkning finns det flera åtgärder du kan vidta:

  • Spärra mobilen för samtal, MMS, SMS och datatrafik: Många operatörer erbjuder möjligheten att blockera dessa tjänster, vilket kan hjälpa till att förhindra oönskade kostnader.
  • Kolla vilka tjänster operatören erbjuder: Flera operatörer har kostnadsfria tjänster som kan minska risken för höga kostnader. Ta reda på vad just din operatör erbjuder för att skydda dig och ditt barn från oväntade utgifter.
  • Skydda säkerhetskoder: Se till att barnet inte kan öppna appar eller tjänster utan ditt godkännande. Detta gäller även koder till bankkonton för att undvika att barnet gör oplanerade köp eller lägger till extra datatrafik.


Vad är nackdelarna med att köpa mobil med abonnemang?

De största nackdelarna är:

  • Ofta krävs bindningstid för att få tillgång till de bästa erbjudandena.
  • Den operatör du föredrar kanske inte erbjuder den mobiltelefon du vill ha.
  • Vissa mobilmodeller säljs inte av operatörerna alls.