Tips när du köper ny mobil

Visa alla

Varför operatörerna ibland sänker priset på mobil med abonnemang

Det är normalt ingen bindningstid för ett vanligt mobilabonnemang, därför är det av stort intresse för operatörerna att kunna ”binda upp” kunden i upp till två års tid vid köp av mobil med abonnemang. För att öka antalet kunder med bindningstid, vanligtvis två år, sänker operatören ibland priset med flera tusenlappar på ett paket för mobil med abonnemang. Problemet är att det kan vara svårt att hitta vilka paket som är prissänkta, då operatörerna presenterar sina paket så att i princip alla ser väldigt prisvärda ut. Enklast är att göra en jämförelse på Prisfakta.

Hur hittar jag en mobil till bra pris?

En vanlig fråga är hur man gör "en bra affär" när man köper mobil med abonnemang. Är det inte viktigt att man skall ha den absolut senaste mobilen, passa på när en operatör skall släppa en ny modell. Ofta är det då stora prissänkningar på befintliga modeller. Tänk på att det brukar vara stora prisskillnader mellan operatörernas alternativ - jämför!

När bindningstiden är slut

Pris för mobilabonnemang sjunker varje år.

När mobilen är betald efter bindningstidens slut, checka vilka abonnemang som är billigare än du har och byt för att sänka dina kostnader.

Ofta billigare om man handlar via .....

Vid köp av mobil med abonnemang, ofta blir det billigare om man väljer mobil med abonnemang från någon av ´de fyra stora operatörernas dotterbolag eller samarbetspartners. Det blir samma mobil som fungerar i samma nät. Men det är ingen garanti att de är billigast, ibland är någon av de fyra stora operatörerna billigast. Man måste jämföra för att veta och vem som är billigast kan skilja sig från en dag till en annan..

Nedan är en sammanställning på dotterbolag till de fyra stora operatörerna.

Telia; Halebop och Fello

Tre; Hallon

Tele2; Comviq, Fello och ComHem

Telenor: Vimla

Svår att koppla upp sig med mobilen

Det kan vara många orsaker till att det är problem att koppla upp sig med mobilen. Här kommer tips från PTS vad man kan tänka på för att försöka hitta felet: https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/mobil-telefoni/tackning/goda-rad-om-tackning2/

Kolla din operatörs täckning

Det skiljer sig en hel del mellan operatörernas täckning och var din mobil har möjlighet att fungera. Nedan är länkar till operatörernas täckningskartor:

För att säkert veta om det fungerar på platsen som är viktig för dig, då måste man praktiskt prova på platsen.

Operatörernas täckningskartor;

Tre: https://www.tre.se/privat/varfor-3/vart-nat/tackningskartan/

Telenor: https://www.telenor.se/kundservice/driftinformation/mobiltelefoni-och-mobilt-bredband/mobiltackning-i-sverig

Tele2: https://www.tele2.se/tackning-nat/tackningskarta

Telia: https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Halebop (använder Telias nät): https://www.halebop.se/tackningskarta

Comviq (använder Tele2s nät): https://www.comviq.se/tackning?utm_source=adservice&utm_medium=affiliate&utm_campaign=abonnemang&utm_content=surf&coid=531135132

Penny (använder Tele2s nät)

Vimla (använder Telenors nät): https://www.telenor.se/kundservice/driftinformation/mobiltelefoni-och-mobilt-bredband/mobiltackning-i-sverige/

Hallon (använder 3s nät): https://coverage.tre.se/mim3/coverage_se/index.html

Fello (använder Telias nät): https://www.fello.se/tackningskarta/?trackID=73371448&utm_source=adrecord&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adrecord
Prisfakta arbetar för att information på webbplatsen skall vara korrekt, dock kan Prisfakta inte garantera att informationen är korrekt eller hållas ansvarig för några beslut som har fattats baserade på den information som finns på denna web-portal.